Note: opinion on education issues in Flanders, only available in Dutch.
Afgelopen weekend en vandaag lezen we volgende krantenkoppen: “Smartschool doet druk op leerlingen en leraars enorm toenemen” (De Morgen, 22/02/2016) en “Smartschool verpest onze vrije tijd” (De Standaard, 20/02/2016).
Is Smartschool het probleem?
Ik heb zelf een kwalitatieve studie uitgevoerd naar het gebruik van de elektronische leeromgeving bij 16 leerkrachten Secundair Onderwijs die met Smartschool werken. De resultaten worden over enkele dagen gepubliceerd in het Journal of Social Science Education, maar u kan ze nu al nalezen in mijn doctoraat vanaf blz. 117.
Conclusie van het onderzoek:
- De meeste leerkrachten rapporteren dat de beschikbaarheid, de betrouwbaarheid en de toegankelijkheid van de ICT-infrastructuur binnen onze secundaire scholen een ramp is. Concreet: een leerkracht reserveert 25 laptops (om te oefenen binnen Smartschool), maar krijgt er zonder voorafgaande waarschuwing maar 11 (u bedenkt zelf wel het verschil in een grote klas met pubers tussen elke leerling een laptop of per 2/3 samenwerken); een andere leerkracht (biologie) kreeg van de directeur zelfs nooit toegang tot de PC-klassen, want dat was enkel voor ‘die van informatica’.
- Er is weinige technische ondersteuning, maar bijna geen pedagogische ondersteuning. En als die er al is, dan is de kwaliteit zeer bedroevend. Concreet: Ondersteuning wordt er meestal ‘bijgedaan’ door een leerkracht met te weinig ‘les’-uren. Meerdere leerkrachten gaven aan dat binnen hun school de technische of pedagogische vragen die ze bij het begin van het schooljaar stellen ivm met Smartschool, gewoon nooit beantwoord krijgen.
- Een ICT-beleid is niet aanwezig, en als het al zou bestaan, dan is de leerkracht daar meestal niet van op de hoogte. Concreet: Elke leerkracht doet maar wat, er zijn geen regels of afspraken die voortkomen uit een visie of een beleid.
Het probleem is dat het onze scholen ontbreekt aan visie en beleid
Is Smartschool het probleem? Nee, absoluut niet. Het ontbreekt onze scholen gewoon aan visie én beleid én daadkracht. Dat wordt dan ook keer op keer door onderzoek bevestigd.
En zeg nu zelf, als u straks geflitst wordt met uw auto omdat u te snel reed, dan staat er morgen toch ook niet in de krant: “Renault zet aan tot te snel rijden”. Er is een beleid dat het verkeer regelt. Hetzelfde zouden we van scholen mogen verwachten. Alleen gebeurt dat vandaag nog maar nauwelijks en meestal zelfs gewoon niet.
Meer lezen van @drsmetty kan oa. via http://be.linkedin.com/in/smetty of http://twitter.com/drsmetty
Leave a Reply